Pomimo internetowego systemu sprzedaży biletów w przeciwieństwie do PKP Intercity, Przewozy Regionalne nie akceptują biletów okazywanych w formie elektronicznej na ekranie urządzeń mobilnych. Czy to się zmieni?
Bilet na przejazd w formie elektronicznej w określonym formacie może zostać wyświetlony na ekranie telefonu komórkowego, laptopa, tabletu bądź innego urządzenia. Znajdujący się na dokumencie specjalny kod 2D umożliwia zeskanowanie i sprawdzenie poprawności biletu. Taką możliwość oferuje od dłuższego czasu PKP Intercity. Zakupionego w Internecie biletu nie trzeba drukować, wystarczy okazać go na ekranie urządzenia.
Takiej możliwości nie mamy w pociągach Przewozów Regionalnych. Pomimo rozwiniętego internetowego systemu sprzedaży biletów tego przewoźnika, nie można okazać biletu na urządzeniu mobilnym. Zakupiony w sieci bilet należy wydrukować. W sytuacji braku możliwości druku, nie da się kupić biletu tuż przed podróżą unikając kolejek przy kasie. Okazany niewydrukowany bilet jest nieważny.
Będą zmiany
Od dłuższego czasu Przewozy Regionalne pracują jednak nad systemem, który umożliwi dopasowanie kodu 2D do wielkości ekranu w danym urządzeniu mobilnym, bez czego nie ma na chwilę obecną mowy o wprowadzeniu tzw. „biletu elektronicznego”. Wprowadzenie tego rodzaju biletów może nastąpić już w przyszłym roku.
– W przypadku biletów kupowanych w internetowym systemie sprzedaży niezwykle ważne jest, by wielkość kodu 2D była automatycznie dostosowywana do wielkości ekranów telefonów. Z uwagi na fakt, iż nasi pasażerowie korzystają z urządzeń różnych generacji, wyposażonych w ekrany o zróżnicowanej wielkości i rozdzielczości, nie chcemy, aby bilet okazywany był jako plik w formacie PDF – tłumaczy Michał Stilger z biura prasowego Przewozów Regionalnych.
By znaleźć rozwiązanie konieczne było testowanie innych rozwiązań. – Testowaliśmy tego typu rozwiązanie, ale ze względu na występujące problemy z odczytem biletów przez terminale mobilne, zdecydowaliśmy się na wdrożenie technologii, która będzie umożliwiała łatwe dostosowanie znajdujących się na bilecie kodów do wielkości ekranów telefonów komórkowych – powiedział Michał Stilger.
Przewozy Regionalne pracują również nad wprowadzeniem możliwości zakupu biletu przez telefon komórkowy. W rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Michał Stilger przyznał, że taka usługa będzie dostępna najprawdopodobniej już w przyszłym roku.